נר התמיד סגולה נפלאה להציל מגזירות שמד! לפעול בתפילות ולהמתיק הדינים והצרות מעל יושבי הבית

נר התמיד סגולה נפלאה להציל מגזירות שמד! לפעול בתפילות ולהמתיק הדינים והצרות מעל יושבי הבית

רבי נחמן מברסלב היה אחד הצדיקים הגדולים של הדורות האחרונים, שהשפיע באופן עמוק על חיי רבים בישראל ובעולם. רבי נחמן נולד בשנת תקל"ח (1772) והיה הנכדו של הבעל שם טוב, מייסד החסידות. רבי נחמן היה ידוע בחכמתו, בקדושתו, בשמחתו וביצירתיותו. הוא חיבר ספרים רבים, כולל ספר המידות, ליקוטי מוהר"ן, סיפורי מעשיות ועוד.

 

רבי נחמן נפטר בשנת תקע"א (1810) בעיר אומן שבאוקראינה, ושם נקבר בציון הקדוש שמתקיים עד היום. רבי נחמן הורה לתלמידיו להתפלל על קברו ולהגיע אליו בראש השנה, וכך עושים רבבות חסידי ברסלב ומבקשי ה' מכל העולם כל שנה. רבי נחמן הבטיח למי שיבוא אליו בראש השנה שהוא יעמוד לו בדין ויגן עליו וישיב אותו בתשובה שלמה.

 

אחת המנהגים המיוחדים של חסידי ברסלב הוא הדלקת נר התמיד על קברו של רבי נחמן משמן זית. נר התמיד הוא נר שאינו נכבה לעולם, ומסמל את האור הנצחי של הצדיק ואת האמונה הבלתי מתפשרת של חסידיו. המנהג התחיל על ידי תלמידו הנאמן של רבי נחמן, רבי נתן מברסלב, שיסד את הדלקת הנר תמיד ארבעה חודשים לאחר פטירת רבנו, ביום י"ח בשבט תקע"א. רבי נתן כתב על כך בימי מוהרנ"ת: "התחלת היסוד של ההדלקה, להדליק שמן זית על קברו נר תמיד לא יכבה כאשר אנו נוהגין מאז ועד הנה".

 

מה הוא המקור למנהג הדלקת נר התמיד? רבי נחמן כתב בספר המידות: "בזכות נר תמיד הדולקין בשמן זית ניצולין מגזרת שמד". רבי נחמן התכוון לנר שדולק בבית הכנסת או בבית המדרש, כמו שנאמר בתורה: "נר תמיד לפני ה' לדורותיכם". אבל רבי נתן העביר את המנהג לקברו של רבנו, כדי להראות את הקשר החזק שלו ושל חסידיו עם רבי נחמן גם אחרי מותו. רבי נתן רצה להדגיש את האמונה שרבי נחמן הוא עודנו חי ופועל לטובת ישראל, ושהוא יכול להציל מכל צרה וסכנה.

 

מה הם היתרונות והסגולות של הדלקת נר התמיד? רבי נתן כתב בימי מוהרנ"ת: "כי הוא המתקת הדינים לכם ולנו ולכל הקיבוץ הקדוש". רבי נתן התכוון שעל ידי הדלקת הנר התמיד, הצדיק מרחם על המדליקים ומגן עליהם מכל רע. רבי נתן גם הבטיח שמי שישתתף בהדלקת הנר התמיד, יזכה להתקרב אליו וללמוד מחכמתו ומוסרו. כיום נהגו להדליק נר תמיד גם בבתים. וידוע כסגולה ושמירה להציל משריפות וכל ההיזקות. ולהמתיק דינים וצרות מעל יושבי הבית.